Thursday, October 28, 2010

HANTU



kalo ada si casper ni...mmg aku buat jd maid...hahahaha...

Takut mmg ada pada setiap makhluk Allah....Dipendekkan cerita.....
Satu malam selepas terjaga dari tidur sbb Ryan nak susu...
Ryan : Ma..Antu..sambil jari tunjuk ke arah ruang tamu depan tv tu...
Aku : Mana?
Ryan : tu..tu...(favourite word dia..)
Aku : Dah..dah..tido...
Ryan : masih dalam keadaan mengiring dok tgk area ruang tamu tu...
Aku : Ada lagi ke Hantu tu, Ryan?
Ryan : ada..tu..tu...
Aku : HUH! Dah le tu..Mama nak tido..selamat malam...sambil dalam hati baca ayat Kursi...

Satu malam selepas balik dari rumah MIL...Tengah nak bukak pintu grille di luar rumah....
Ryan : Pa..ada Antu...
Aku/Suami : Mana?Sambil berpandangan...
Ryan : Ni..(mcm sebelah dia je arah tuju jari dia menunjuk tu...)
Suami : Dah jom masuk, Ryan...Biarkan je...
Aku : baca ayat Kursi dalam hati...
Ryan : berlari ke arah kiteorg...
Aku : Mana Hantu tu Ryan..?
Ryan : x de sambil tgn bg isyrat seolah2 dah ilang....

Kebenaran Ryan melihat hantu masih x dapat dibuktikan...sbb dia ckp pun x terang lagi..so ada kemungkinan yang dia nampak tu para Malaikat ke...Jin ke..Syaitan ke...sbb Ryan x boleh nak memberi gambaran secara terperinci...sebenarnya dah byk kali jugak la kejadian mcm tu...aku mmg x amik pusing!lagi2 kalo tgk cite2 hantu yang makin berlambak kat TV ni..malas nak layan..sbb aku ni agak suka membayangkan yang bukan2...lagi satu aku mmg x suke nak takutkan anak-anak dgn perkataan Hantu..kekdg ada gak terlepas sebut...bg aku kite boleh memberi gambaran pada anak2 yang HANTU itu menakutkan...tapi bukan benda yang perlu/harus ditakuti....

"Ryan..tgk tu kat TV...ada cite Hantu....takutt...." ayat tu selalu aku gune utk mengelakkan dia dari mengganggu adik dia tidur ke...or..memudahkan aku buat keje tanpa gangguan dia...supaya dia leh concentrate tgk cite yg ada HANTU...dgn tujuan untuk mengalihkan perhatian je...

tapi beza dgn penggunaan Hantu di bawah ini...

" Ryan..jgn pegi dapur ada Hantu...Ryan jgn main kat situ ada Hantu..Ryan jgn sepah2 ada Hantu..." secara tidak langsung Ryan akan menganggap Hantu sebagai penghalang dalam aktiviti sehariannya...dan HANTU itu tadi telah dimanipulasikan dalam setiap aktiviti si Ryan...mentaliti Ryan pula..lebih takutkan HANTU dari ALLAH...dan itu adalah syirik...tanpa sedar je kite mensyirikkan Allah...kan? Fikir-fikirkanlah...kalau nak detail lagi pasal bab2 syirik ni..seperti biasa la..korang GOOGLE ekk...banyak info. leh dapat... yang aku type ni x seberapa sgt..sekadar tempelan je...

4 comments:

Iman's Umi said...

Iman pn penah tunjuk2 (x sebutla hantu sbb x pandai ckp sgt lg)...bila tgk arah yg ditunjuk tu, xde apa yg blh menarik perhatian pun...jap lg dia tunjuk lg, sy terpk dia tnjuk antu ke? Tp klu tgk sesuatu yg buruk sllunya dia nangis (cth: muka yg penuh buih ms cuci muka dia takut), tp ni x nangis plak, pastu tgk dgn beria...

CeeKeen said...

hahahha..mane2 pun ade hantu..kihkihkih...

Affan Ruslan said...

hoho. thanks bro, bgs entry ni.
tu antara kesalahan org melayu, mengajar anak untuk taku kat hantu, sikit2 hantu. huhu

NAJ HEBAT said...

eee... seram. jgn dtg rumah naj. nnt dia tunjuk kat atas tv la, tangga la.. seram.


bace kursi lagi..

 

Blog Template by YummyLolly.com - RSS icons by ComingUpForAir