Thursday, November 25, 2010

j o h o r DT

Siapa org Johor? Ingat negeri belah Utara & Pantai Timur je ke ada perkataan2 mereka sendri...Johor pun ada gak walaupun dalam rutin kehidupan menggunakan bahasa Malaysia standard tapi ada perkataan2 yang orang negeri lain x tau tp orang Johor tau...
gebor = selimut
gobok = almari

~~~~~>contoh ayat : "Tolong simpan gebor dalam gobok tu..." kata Amy Search kepada anaknya....Amy Search org Johor ya...tu pasal nama dia terbabit dalam penceritaan aku ni..heheheee

pakkal = nasib baik
~~~~~>contoh ayat : "Pakkal je aku ni artis, kalo x dah lama aku pukul kameraman yg interview aku ni...bikin semak je!" kata mamat bekas anggota kumpulan exist dengan nada garang serta muka yang samseng kg dusun....FYI, mamat org Johor gak...ceh..buat malu org Johor je curi hp & moto....er..tapi x tau lg kes dia mcmane ye...belum disabitkan lagi kesalahan itu...


semenggah = elok/baik
~~~~~>contoh ayat : " Duduk semenggah skit boleh x..? Buat malu je bawak gi majlis...." kata seorang Ibu kepada anaknya yang nakal itu..nakal mcm Ryan..hehehee..er..Ryan tu anak aku...heheheee..

alangkan = sedangkan
~~~~~>contoh ayat : "Alangkan aku yang hebat lagi hensem ni dia x layan, lagi le ko yg rambut berat sebelah tutup dahi tu....mmg harapan tinggal harapan je lah..." kata Jonny Depp pada Tomok....hahahhaaa...

Aku rase banyak lagi perkataan2 dari Johor yang aku x sempat nak cari..ini sebahagian je yang selalu digunakan dalam kehidupan seharian...kalo ada lain bagitau lah...leh berkongsi bahasa ibunda kita...BAHASA JIWA BANGSA!

1 comments:

~eza.ism~ said...

Ye ke tu org johornye kak? nape aku pun guna? gobok..gebar..semenggah..jajan..pegang (pe tu pronounce as 'pear'gang) :D hmm..ape lg ye..

 

Blog Template by YummyLolly.com - RSS icons by ComingUpForAir